خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۶/۰۴/۲۷ ۰۹:۲۳
شناسه خبر : 18668

رشد ۳ درصدی سوادآموزی در ۵ سال اخیر/ چاپ سالانه ۱۵۲ هزار کتاب برای سوادآموزان

 نشست تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان نهضت سوادآموزی و موسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان صبح امروز با حضور علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، یزدی خواه سرپرست موسسه علمی رزمندگان اسلام و جمعی از مسئولان مربوطه در محل این سازمان برگزار شد. در این مراسم باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه مساله سوادآموزی با […] ...

چاپ سالانه ۱۵۲هزار کتاب برای سوادآموزی  نشست تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان نهضت سوادآموزی و موسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان صبح امروز با حضور علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، یزدی خواه سرپرست موسسه علمی رزمندگان اسلام و جمعی از مسئولان مربوطه در محل این سازمان برگزار شد.

در این مراسم باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه مساله سوادآموزی با چالش هایی همراه است، عنوان کرد: با این وجود سازمان از هر فرصتی برای انجام کامل ماموریت خود بهره می گیرد.

وی ادامه داد: حداکثر مشارکت در اجرای برنامه ها را مورد توجه قرار دادیم و این مشارکت محدود به آموزش و پرورش نبوده بلکه نهادهای مربوطه، مراکز محلی و خانواده ها در این امر تاثیرگذار خواهند بود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه برخی از تفاهم نامه ها به طور ترویجی و برخی به طور تبلیغی است، گفت: امروز سی و یکمین تفاهم نامه را در سازمان امضا خواهیم کرد و با موسسه رزمندگان اسلام وارد تعاملات بیشتری می شویم.

ضرورت توجه جدی به سنجش و آموزش در نهضت سوادآموزی

باقرزاده تصریح کرد: با این موسسه در زمینه آموزش و تولید محتوا وارد تعامل شدیم همچنین سنجش و ارزشیابی و کیفیت بخشی را مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: این تعامل به یادگیری و توانمندسازی کمک کرده و با آگاهی و علم می توان به بهبود سطوح سوادآموزی کمک کرد؛ با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی که رکن اصلی آن توانایی و تولید دانش و علم برای تولید و مصرف بهینه است این موارد در گروه آموزش همگانی محقق می شود.

باقرزاده با اشاره به کارگروه مشترک عنوان کرد: با استفاده از این فرصت سالانه ۱۵۲عنوان کتاب جدید چاپ می شود که همکاری با این موسسه در این مورد و همچنین تولید ابزار آموزشی و ارزشیابی موثر است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی‌ به سرشماری‌ سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: در این سال سوادآموزی شتاب قابل قبولی گرفت و در سال‌های ۹۵-۹۱ یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر از بی‌سوادان ردیف سنی ۱۰ تا ۴۹ سال با سواد شدند همچنین در همه گروه‌های سنی یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر از تعداد بی‌سوادان کاسته شد.

وی تصریح کرد: در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ شاهد رشد ۱۴ برابری سوادآموزی بوده و گروه سنی ۶ سال به بالا رشد ۲٫۸۵ صدم درصدی را داشتند.

رشد ۲٫۸۵ درصدی باسوادی طی ۵ سال اخیر

باقرزاده‌ با بیان اینکه میانگین درصد با‌سوادی در دنیا در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ فقط یک درصد بوده است، گفت: این مسئله در حالی است که ایران بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ رشد ۲٫۸۵ درصدی را داشته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: بی‌سوادان کنونی کمتر از ۵۰ سال جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود که بخشی از آنها اتباع خارجی و برخی آموزش ناپذیر هستند.

باقرزاده در مورد همکاری های انجام شده با این موسسه تصریح کرد: در آموزش افراد کم سواد و بی سواد تولید محتوای درسی و کمک درسی انجام شده است.

وی از آماده شدن ۹ جلد کتاب خواندن با خانواده خبر داد و گفت: این موضوع می تواند توسط موسسه های دیگر ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: هرساله یک کتاب متناسب با مناسبت سال تولید می شود که اکنون چهل جلد کتاب در راستای اجرایطرح حلقه کتابخوانی داریم.

هماهنگی بین جنسیت آموزش دهندگان و سوادآموزان

باقرزاده در مورد به کارگیری نیروی انسانی با توجه به این تفاهم نامه گفت: شرایط به کارگیری مانند فعالیت آموزش دهندگان بوده یعنی برای آموزش بین جنسیت آموزش دهندگان و سوادآموزان هماهنگی وجود دارد و جمعیت هدف نیز ۱۰تا ۴۹۹ساله هستند.

وی با اشاره به اینکه ۶۳هزار آموزش دهنده آزاد و ۱۰هزار و ۶۰۰معلم با سازمان همکاری کرده و در طرح توانمندسازی نیز شرکت کردند، اظهار کرد: موسسه به ساماندهی و شناسایی نیروهای جدید کمک می کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص معیارهای ارزشیابی سوادآموزی که در این همکاری مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در ارزشیابی پایانی سوالات باید براساس یادگیری افراد و استاندارد طراحی شود تا در اختیار آزمون دهندگان قرار بگیرد تا صدور گواهینامه انجام شود.

باقرزاده یادآور شد: یکی از موضوعات منحصر به فرد طراحی سوالات استاندارد بودن آنها است که حداکثر شباهت با آزمون سراسری دارد و کسی که بتواند به سوالات سراسری اشراف داشته باشد می تواند سوالات مربوطه آزمون را طراحی کند.

انتهای پیام/