دنبال چی می گردی؟

آثار تاریخی و دیدنی های طبیعت باخرز

آشنایی با شهر باخرز

برای آشنایی بیش تر با شهر تاریخی باخرز با ما همراه باشید.

شهرستان باخرز یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوي در شمال شرقی ايران است. مرکز این شهرستان، شهر باخرز است. این شهر درگذشته از اهمیت بیشتری برخوردار بوده، و نام آن به همه منطقه تایباد اطلاق می‌شده‌است. باخرز از شمال به تربت جام، از جنوب به خواف، از خاور به هرات و از باختر به تربت حیدریه محدود می‌گردد.

باخرز در مرداد ماه سال 1389 از بخش به شهرستان ارتقا یافت و از شهرستان تایباد تفکیک شد. این شهرستان هم اکنون دارای دو بخش مركزي و بالاولايت است.

شهر باخرز، مرکز شهرستان باخرز است که در مجاورت شهر قدیمی مالین که از قدیمی ترین مراکز سکونتی منطقه بشمار می رود استقرار یافته است . مالین از شهرهای آباد قبل از اسلام بوده که به عنوان تنها کانون شهری در ناحیه باخرز بین هرات و نیشابور وجود داشته است .

در طول تاریخ حوادث زیادی بر این شهر گذشته ، زمانی آباد و پر رونق و زمانی کم جمعیت و ویران ، امروزه از مالین فقط تلی از خاک در تپه های جنوب شرقی شهر فعلی باخرز وجود دارد. حوادث مختلف ، بارها و بارها جمعیت باخرز را دچار دگرگونی نموده است.

پیشینه تاریخی شهر باخرز

در این قسمت با هم با تاریخ و دلیل نام گذاری باخرز آشنا می شویم.

از تاریخ پیش از اسلام باخرز آگاهی چندانی نداریم. برخی از جغرافیانویسان مسلمان، نام آن را «کواخرز» ضبط کرده‌اند. به نوشتة یاقوت حموی، باخرز در زبان پهلوی «بادهرزه» بوده‌است. در حمله اعراب به ایران در دورة خلافت خلیفه سوم، ابن عامر، یزید جُرشی را به رستاق زام از توابع نیشابور فرستاد و او باخرز را که رستاقی از نیشابور بود، فتح کرد.

هنگامی که علی بن عیسی بن ماهان در خراسان حکومت می‌کرد، میان او و حمزة بن آذرک در باخرز جنگی درگرفت که به شکست لشکریان حمزه انجامید. ظاهراً شهر باخرز در کنار مالین یا مالان احداث شده‌است. در گذشته در نزدیکی شهر باخرز، آبادی دیگری به نام شهر کهنه قرار داشت که احتمالاً همان شهر مالین است چون در آن منطقه جز مالین شهر قدیمی دیگری وجود نداشته‌است.

به نوشتة مک گرگر در دورة ناصرالدین شاه ، شهرنو دارای برج و بارو بود و هزارخانه داشت ولی تنها صدخانة مسکونی بود و اطراف آن را باغ ها و کشتزارهای بسیار فراگرفته بود. ییت می‌نویسد که، شهرنو(باخرز) به دست محمدخان بیگلر بیگی، از خوانین ایل هزاره، احداث شده و آب آن از قنات تأمین می‌شود.

در اوایل قرن هفتم، به نوشتة یاقوت حموی، باخرز ۱۶۸ قریه و روستا داشت و مرکز آن قصبة مالین بود. او به قریه جوذقان از توابع باخرز اشاره می‌کند و از رجال آنجا احمدبن اسماعیل بن جوذقانی باخرزی (متولد ۴۸۳) را نام می‌برد. از مطالب تاریخی چنین برمی آید که محدوده باخرز در قدیم وسیع تر بوده و کمابیش با شهرستان امروزی تایباد مطابقت داشته‌ است.

سوالات متداول کاربران

به مهم ترین سوالات شما دوستان در مورد شهر باخرز پاسخ می دهیم.

شهرستان باخرز در بخش شمال شرقی کشور قرار گرفته است و یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی می باشد.

شهر باخرز یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی است و با مرکز این استان، یعنی شهر مشهد حدود 210 کیلومتر فاصله دارد.

بله. برای اسکان می توانید از مسافرخانه های شهر استفاده نمایید. امکانات تفریحی لازم هم به تعداد زیاد در شهر وجود دارد.

شهر باخرز از چند جهت توسط کوه ها احاطه شده است و به نوعی آب و هوای این شهرستان تقریبا کوهستانی است. بنابراین هوای سرد به خصوص در زمستان دور از دسترس نیست و احتمالا نیاز به پوشاک گرم خواهید داشت.

در ابتدا از شما ممنون خواهیم بود اگر هر نظر، انتقاد یا پیشنهادی را با ما در میان بگذارید و ما را در بهبود این وبسایت یاری رسانید. برای ارسال نظرات خود کافیست از بخش «تماس با ما» استفاده کنید و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.